December 13, 2013

Sekitar "Walk About Flood" Negeri Pahang

Sekitar Misi Bantuan Kemanusiaan Banjir Negeri Pahang
"Walk About Flood"
12 Disember 2013
Disempurnakan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultanah Pahang Sultanah Hajjah Kalsom
Sekolah Menengah Sains Sultan Haji Ahmad


Keprihatinan keluarga DiRaja Pahang terhadap mangsa banjir rakyat negeri itu memang tak boleh dinafikan. Mereka tak banyak bercakap, tapi terus bertindak, bak kata orang Inggeris 'action speaks louder than words'.

Kelmarin, Tengku Puan Pahang Tengku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar "turun padang" apabila baginda sendiri memasak di pusat pemindahan banjir di Dewan Orangramai Cherok Paloh.

Pada Khamis, Sultanah Hajjah Kalsom yang juga penaung Yayasan Alam Sekitar Sultan Ahmad Shah (SASET) turun padang untuk serahkan bantuan kepada mangsa banjir di Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah, Pekan, Pahang.

Selepas itu baginda melakukan walk-about di sekitar kawasan sekolah berkenaan yang dijadikan tempat penempatan sementara mangsa banjir.

Sehingga Khamis, seramai 153 keluarga mangsa banjir ditempatkan di situ

Antara bantuan yang diterima oleh mereka dari baginda ialah wang tunai dan peralatan asas seperti ubat gigi, sabun, tilam dan selimut

Turut mengiringi baginda dalam walk-about ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, DS Shahidan Kassim yang mewakili Perdana Menteri dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Karim